۲۹ راهکار جادویی برای درمان سریع کبودی – نشانه های کبودی
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت
 

درمان کبودی : کبودی، یک مشکل پوستی است که در اثر وارد شدن ضربۀ شدید به اعضای بدن به وجود می آید. وقتی قسمتی از بدن تحت تأثیر فشار بسیار زیادی قرار می گیرد، مویرگ های حامل خون پاره شده و خون به بافت سطحی پوست نفوذ می کند. این اتفاق باعث نمایان شدن یک لکۀ تیرۀ قرمز ، آبی و یا حتی سیاه می شود که بسیار ناخوشایند است و روز ها یا هفته ها طول می کشد تا اثر آن روی پوست کاملاً از بین برود.

شاید برایتان پیش آمده که پای تان در اثر ضربه به درب خودرو یا لبه میز غذاخوری دچار کبودی و کوفتگی شده باشد. کبودی پوست ناشی از آسیب به بافت زیر پوست است. این اتفاق زمانی می افتد که یک شی به رگ های خونی که در سراسر بدن جریان دارد، ضربه می زند. هنگامی که رگ های خونی پاره می شوند، خون به داخل بافت اطراف جریان می یابد و سپس به پوست نفوذ می کند. در این صورت رنگ پوست تغییر می کند ممکن است آبی_قرمز، بنفش_سیاه، زرد مایل به سبز شود. درمان های خانگی کبودی می تواند باعث بازگرداندن پوست به رنگ طبیعی شود. برای آشنایی با راهکارهای موثر خانگی درمان کبودی با مجله دلگرم همراه شوید.

نشانه های کبودی

علاوه بر تماس فیزیکی با یک شی که می تواند موجب کبودی شود، دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است علائم کبودی ایجاد شود. بعضی از افراد، به ویژه زنان، بیشتر به کبودی حساس هستند. هرچه سن بالاتر می رود، احتمال بیشتری برای کبود شدن بدن در اثر ضربه وجود دارد. فرایند پیری سبب می شود بافت هایی می شود که از عروق حمایت می کنند ضعیف شوند و دیواره های مویرگی مستعد آسیب شوند. پوست نازک و ضعیف می شود و لایه های چربی محافظتی از دست می روند. بعضی از داروهای رقیق کننده خون می توانند قابلیت لخته شدن خون را کاهش دهند.

علل دیگر کبودی عبارتند از:

  • کورتیکواستروئیدها(کورتون) که پوست را نازک و کبود می کنند.
  • مکمل های غذایی – مانند روغن ماهی، جینگو، زنجبیل و سیر
  • آسپرین

علائم و دلایل ایجاد کبودی

در ابتدا، ممکن است کبودی قرمز باشد، سپس بعد از چند ساعت آبی تیره و یا بنفش و بعد از چند روز در نهایت زرد یا سبز خواهد شد. کبودی ها اغلب حساس هستند و بعضی اوقات ، روزهای اول دردناک هستند ،ولی با محو شدن کبودی ، درد نیز از بین می رود. به دلیل اینکه کبودی به پوست آسیب نمی زند ، خطر ابتلا به عفونت نیز وجود ندارد.

  • دیابت
  • عدم تحرک
  • سن
  • مشکلات خونی
  • دارو
  • خونریزی به علت درماتیت
  • کمبود ویتامین C

اگر این علائم را داشتید نزد پزشک بروید:

  • کبودی بعد از مصرف آسپیرین یا سایر داروهای ضد انعقاد خون
  • ورم و درد درناحیه ی کبودی
  • کبودی ایجاد شده بعد از افتادن شدید
  • کبودی همراه با شکستگی
  • کبودی ای که بعد از دو تا سه هفته بهتر نشده است و یا بعد از چهار هفته اصلا تغییری نکرده است
  • کبودی زیر ناخن و همراه با درد
  • کبودی همراه با خونریزی لثه، بینی و دهان
  • کبودی همراه با خون در ادرار ، مدفوع و چشم ها
  • کبودی های بی دلیل مخصوصا دوره ای
  • کبودی های بدون درد
  • کبودی هایی که در یک ناحیه بدون جراحت ، دوباره تکرار می شوند
  • کبودی عمیق بر روی پاها

درمان سریع کبودی

1. درمان سریع کبودی با استفاده از یخ

راحت ترین راه برای استفاده از این روش درمانی به این طریق است:تکه های یخ را داخل حوله بپیچید و مستقیم روی کبودی بگذارید ، این روش باعث کاهش فشار خون، ورم و درد می شود.به یاد داشته باشید که این درمان را فقط برای افراد جوان که مشکل هیپوترمی (ناهنجاری کمی حرارت بدن) ندارند ، استفاده کنید.

2. کمپرس گرم روشی برای رفع کبودی

در کشور ما، استفاده از کیسۀ آب گرم بیشتر برای کاهش درد عضلانی و استخوانی متداول است، در صورتی که یکی از روش های بسیار مؤثر برایدرمان سریع کبودی نیز می باشد. گرمای ساطع شده از کیسۀ آب گرم، خون لخته شده را گرم کرده و باعث می شود تا کم کم این لخته ی خون روان شده و پس از مدتی اثری از آن باقی نماند. یکی از نقاط ضعف این روش آن است که گرمای کیسۀ آب گرم، خشک است، در صورتی که گرمای مرطوب تأثیر بیشتری در از بین بردن کبودی دارد. علاوه بر کیسۀ آب گرم می توانید از دوش آب گرم ، جکوزی و یا حتی یک حولۀ آغشته به آب داغ استفاده نمایید.

زمانی که جراحت اتفاق می افتد، خون لخته می شود و جریان خون سخت می شود در این هنگام از یک حوله ی گرم برای قرار دادن بر روی کبودی استفاده کنید. به آرامی ماساژ دهید تا خون جریان پیدا کند ؛ این روش را برای بچه ها و سالمندان انجام دهید، زیرا اگر ما جسم سردی روی بدن آن ها قرار دهیم و سلامتشان را به خطر بیندازیم، احتمال ابتلای آن ها به هیپوترمی وجود دارد.

3. مارگارین بهترین روش درمان کبودی

بعضی از کودکان از سرما وحشت دارند ، بنابراین از یخ برای آن ها استفاده نکنید.می توانید از مارگارین برای مالیدن به قسمت کبود شده استفاده کنید. مارگارین همچنین خطر ورم کردن زخم را کمتر می کند. روش استفاده خیلی راحت است تنها کاری که باید انجام دهید، این است که مقدار کمی مارگارین روی کبودی بگذارید سپس به آرامی یک یا دو دقیقه ماساژ دهید.

4. درمان کبودی با تخم مرغ

این نیز یکی دیگر از روشهایی است که حتما باید انجام دهید. تخم مرغ وسیله ی خیلی خوبی برای درمان کبودی است. بر روی سطح تخم مرغ منافذ و شیار های ریزی است که به زرده می رسند. وقتی که از تخم مرغ آب پز برای خوب شدن یک کبودی جدید استفاده می کنیم، دمایش کمی داغ است. بنابراین، یک فشار مکنده بر روی زرده خواهد داشت . با ادامه دادن این کار، کبودی از بین می رود.

5. درمان کبودی با آلوورا و جعفری

آلوورا و جعفری را بشویید. گوشه ها را ببرید و پوست آلوئه ورا را بگیرید. جعفری را خرد کنید و هر دوی آن ها را داخل آسیاب بریزید تا آسیاب شوند. برای رهایی از درد و کبودی 3 بر در روز ترکیب به دست آمده را روی کبودی بمالید.

6. کلم یکی از بهترین مواد برای رفع کبودی

400 گرم کلم آماده کنید ؛ کاملا بشویید و خرد کنید. تمام کلم را داخل مخلوط کن بریزید تا خرد شود.آب کلم را بگیرید و یک تکه پنبه را به آن آغشته کنید و 4 تا 5 دقیقه روی کبودی قرار دهید.

7. رفع کبودی با پیازچه

200 گرم پیازچه ی تازه را آماده کنید. آنها را بشویید و قسمت پایینی که سفید است را ببرید. قسمت سفید پیازچه را له کنید و روی کبودی بگذارید بعد از 15 تا 20 دقیقه کبودی کلا از بین خواهد رفت.

8. آناناس برای درمان کبودی

نصف یک آناناس را آماده کنید. تمام پوست آن را بگیرید و تکه تکه کنید. همه ی آن را داخل مخلوط کن بریزید و استفاده کنید. این رو ش می تواند به عنوان نوشیدنی و یا گذاشتن بر روی کبودی انجام شود. اگرچه نباید خیلی زیاد آناناس بخورید.

9. استفاده از قهوه برای رفع کبودی

یک پارچه که در قهوه ی تلخ خیس خورده را بر روی چشم ها قرار دهید و 10 دقیقه استراحت کنید. برای قسمتهای دیگر پوست از پودر قهوه برای پوشاندن قسمت کبودشده استفاده کنید ، سپس برای یک ساعت باند پیچی کنید. پودر قهوه را روی چشم نپاشید زیرا می تواند خیلی خطرناک باشد.

10. درمان کبودی با زینک

زینک به افزایش سلولهای سالم و درمان زخم و جلوگیری از ورم کمک می کند. متخصصین توصیه می کنند روزانه 50 تا 100 میلی گرم زینک مصرف کنید.

11. برگ درخت نارنگی روشی مناسب برای رفع کبودی

20 گرم برگ نارنگی را بشویید و اجازه دهید خشک شود. برگ ها را داخل ماهیتابه بریزید و حرارت دهید. 400 میلی لیتر آب اضافه کنید و اجازه دهید آب به جوش بیاید و به دو قسمت تقسیم کنید. این روش را 3 تا 5 روز انجام دهید. علاوه بر آن ، می توانید برگ نارنگی را بشویید ، آسیاب کنید و روی کبودی قرار دهید. 3 ساعت صبر کنید و این کار را 3 تا 5 روز ادامه دهید.

12. سرکه سیب برای درمان کبودی

چند تکه پیاز خشک را برش بدهید و با سرکه سیب مخلوط کرده و روی ناحیه کبودی قرار دهید. از یک دستمال نخی استفاده کنید ،تا سرکه سیب را مستقیما روی زخم بگذارید و یا اینکه سرکه را با سفیده ی تخم مرغ مخلوط کنید و روی کبودی قرار دهید.

13. درمان سریع کبودی با زردچوبه

5 گرم پودر زردچوبه و 100 میلی لیتر شراب سفید آماده کنید و باهم مخلوط کرده تا خمیری درست شود. سپس خمیر را 30 دقیقه روی کبودی قرار دهید.

14. پیاز یک درمان رایج برای کبودی

پیاز یک درمان رایج برای کبودی است. علاوه بر از بین بردن درد، پیاز یک روش شناخته شده برای درمان زخم است که تاثیر فوق العاده ای برای درمان بیماری هایی مانند گرفتگی، رگ به رگ شدن و ورم ها دارد. روش استفاده از این درمان خیلی راحت است؛ تنها چیزی که به آن احتیاج دارید این است که پیاز را همراه با نمک آسیاب کنید و روی زخم بگذارید و یک شب ببندید. روز بعد تغییر بزرگی را خواهید دید.

پیاز دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند سلول‌های آسیب دیده‌ پوست را ترمیم کند. می‌توانید آب پیاز را بگیرید و روی کبودی‌ پوست بمالید. اجازه دهید پوست‌تان آب پیاز را جذب کند تا به عمق پوست نفوذ کند و کبودی را برطرف سازد.

15. روغن نارگیل و خواص آن در رفع کبودی

روغن نارگیل قادر است با التهابات مبارزه کند. علاوه بر مالش آن بر روی کبودی ، می تواند کبودی را کاملا از بین ببرد. طرز کار با آن هم خیلی راحت است. تنها چیزی که به آن احتیاج دارید یک حوله ی نرم است که به آن روغن نارگیل بزنید و روی کبودی قرار دهید.

16. شکلات داغ

ترکیبات کاکائو و بیواکتیو موجود در شکلات به عنوان یکی از منابع بسیار مفید در زمینۀ سلامت پوست شناخته می شود.

مقداری از شکلات موجود در خانه را در یک قابلمه (یا به روش بن ماری) ذوب کرده و پس از کمی خنک شدن ، آن را بر روی قسمت کبود شده قرار دهید. شکلات داغ را با چیزی نپوشانید و اجازه دهید به آرامی بر روی پوستتان خشک شود.اکنون می توانید با کمک یک پارچه یا مقداری آب آن را از پوستتان پاک کنید. در صورت نیاز این عمل را چند بار انجام دهید. حرارت موجود در شکلات، جریان خون را در محل آسیب دیده افزایش می دهد و به سرعت جلوی هر گونه کبودی را می گیرد.

17. شربت شکر برای درمان کبودی

شکر یکی از منابع غنی آنتی باکتریال است و در ترمیم زخم ها بسیار به کارمی رود . شربت شکر که ترکیبی از آب و شکر است یک روش مناسب برای ترمیم کبودی هاست. برای ساخت شربت شکر، مقداری آب را به همان مقدار شکر اضافه نموده و بر روی شعله قرار دهید. ده دقیقه صبر کنید تا شکر به طور کامل در آب حل شود. در این حالت ماده ای مانند عسل خواهید داشت.

پس از درست کردن شربت شکر اجازه دهید تا مقداری خنک شود ، سپس یک لایۀ قطور از آن را بر روی کبودی قرار دهید. می توانید پس از انجام این کار، کمپرس یخ (روش اول) را نیز انجام دهید.

18. جعفری

ویتامین k موجود در جعفری، آن را به یکی از بهترین درمان های کبودی تبدیل کرده است. ویتامین k که معمولاً در سبزیجات تازه یافت میشود، باعث تعادل فشار و جریان خون می شود.مقداری جعفری را با چاقو خرد کرده و آن را بر روی محل کبودی قرار دهید. این کار نه تنها در از بین بردن کبودی به شما کمک می کند، بلکه باعت تسکین درد ناشی از ضربه نیز خواهد شد.

جعفری دارای خواص درمانی فراوانی است وعلائم کبودی را برطرف می کند و درد ناشی از آن را کاهش می دهد. می توانید جعفری خرد شده را به ناحیه کبود شده بدن بمالید. به همین دلیل است که برخی افراد برای تسکین پوست ضمادهای گرم با کمک جعفری آماده می کنند.

19. درمان کبودی با زنجبیل

زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت پوست بسیار مفید می باشد. از زنجبیل برای درمان کبودی های پوستی نیز استفاده می شود. برای این کار مقداری زنجبیل را به چند قسمت تقسیم کنید و برای چند دقیقه آنها را در آب گرم بخیسانید و سپس آن را صاف کنید و بنوشید. همچنین می توانید زنجبیل را مستقیما بر روی قسمت کبود شده بمالید.

20. درمان کبودی با کره

کره دارای خواص ضد التهابی است . مطالعات متعددی ثابت کرده است که کره در درمان مشکلات پوستی، خاصیت دارویی دارد.

برای درمان کبودی های جزئی و سوختگی می توانید از کره استفاده کنید. برای این کار، کرۀ تازه را بر روی قسمت کبود شده از پوست خود بمالید و برای مدت کوتاهی به آرامی ماساژ دهید تا جذب پوستتان شود.

21. تنباکو کوهی و رفع سریع کبودی

تنباکوی کوهی یا آرنیکا، گیاه دارویی است که به طور گسترده برای درمان درد و جای کبودی بکار می رود. علت کاربرد وسیع این گیاه وجود ترکیباتی است که اثر ضد التهابی داشته و می تواند از طریق پوست جذب شود. بعضی از محققین آرنیکا را به عنوان درمانی موثر برای کبودی می شناسند.

22. کوئرستین

شبیه به بروملین، کوئرستین فلاونوئیدی (زردینه یا فلاونوئید ماده ای است که باعث پدید آمدن رنگ دانه های زرد می شود) است که از میوه های مشخص گرفته می شود. این ماده توانایی ضد التهابی طبیعی دارد که باعث بهبود کبودی می شود.

بعضی از کرم های پوستی و ژل ها به علت کوئرستین همراه با بروملین، ویتامین K و یا ترکیب های دیگر باعث بهبود کبودی می شوند. می توان کرم ها و ژل های حاوی کوئرستین را معمولا روزانه دوبار استفاده کرد.

23. رفع سریع کبودی با کرم ویتامین K

به هنگام ضرورت و نیاز بدن ویتامین K به انعقاد خون کمک می کند. اما یک قرص ویتامین K بهترین راه حل نیست، علی الخصوص برای افرادی که از دارو های رقیق کننده ی خون و یا دیگر دارو ها استفاده می کنند. پماد ویتامین K موضعی برای درمان و رفع سریع کبودی مفید است و بطور کلی استفاده از آن معمولا بی خطر است.

24. صمغ کندر و رفع کبودی

صمغ کندر برای کاهش و آرام کردن درد مفید است. اضافه کردن چند قطره از این صمغ به پمادهای ویتامین K و آرنیکا، اثر بسیار بهتری را نشان خواهد داد و به درمان سریع کبودی کمک می کند.

می توان با استفاده از کمپرس سرد اثر آسیب دیدگی را التیام بخشید. این کمپرس را می توان با استفاده از یک حوله ی خنک و اضافه کردن چند قطره افشره ی رزماری و اسطوخدوس انجام داد.

25. خمیر دندان

یک لایه از خمیر دندان را روی ناحیه‌ی کبودی بمالید و با استفاده از باند آن را بپوشانید. یک شب تا صبح بماند و بعد باند را باز کنید و با آب ناحیه را شستشو دهید.

26. گیاه کامفری

گیاه کامفری نوعی گل گاوزبان است که اثر ضدالتهابی دارد و خونمردگی و کبودی را برطرف می کند. اگر می توانید 200 گرم ریشه گیاه کامفری را با آب سرد بجوشانید. سپس اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد و آن را خنک کرده و به صورت کمپرس با کمک پارچه آغشته به آن روی کبودی بگذارید.

27. فلفل کاین و وازلین

برای انجام یک درمان چینی باستانی، یک بخش فلفل کاین و پنج بخش وازلین ذوب شده را با هم مخلوط کنید. اجازه دهید تا سرد شود. یکبار در روز روی کبودی پوست ماساژ دهید

28. نارون کوهی

نارون کوهی تقطیر شده را دو تا سه بار در روز به کبودی های بدن بمالید. برای استفاده از این گیاه، کمی پنبه یا یک قطعه دستمال را در محلول نارون کوهی خیس کنید و به آرامی و برای مدت 5 تا 10 دقیقه، روی نواحی کبود شده قرار دهید

29. ویتامین C

اگر کبودی ها دلیل مشخص بیرونی ندارند ممکن است دچار کمبود ویتامین C شده باشید. کبودی یکی از علائم کمبود ویتامین C است زیرا تولید کم کلاژن باعث تضعیف رگهای خونی می شود. اطمینان حاصل کنید که میوه ها و سبزیجات تازه به میزان مناسب مصرف می کنید. خوراکی‌های سرشار از ویتامین C نظیر انبه، بروکلی، انواع فلفل‌ها، سیب زمینی شیرین، و پرتقال نیز می‌توانند به کاهش سریع التهاب پوستی و کبودی‌ها کمک کنند. با تامین ویتامین c مورد نیاز بدن، عروق خونی قوی تر و ضخیم تری خواهید داشت که به پارگی حساس نیستند.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری





:: برچسب‌ها: کبودی بدن ، درمان سریع کبودی بدن ، علت ایجاد کبودی بدن ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : تیم برنامه نویسی استارین وب
ت : یک شنبه 26 ارديبهشت 1400
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی